SPEEDY WEST & JIMMY BRYANT: Flyin' High
Steelkitaristi Speedy
West ja kitaristi Jimmy Bryant muodostivat kantrin ja kantrijatsin legendaarisemman
instrumentaaliduon, joka taidossa ja virtuositeetissa vertautuu sellaisiin
tiimeihin kuin mustalaisjatsin valtiaat Django Reinhard ja Stephane Grappeli
tai bebopin mestarit Charlie Parker ja Dizzy Gillespie. Vertailu jazz
suuruuksiin ei ole sattumaa. Bryant ja West olivat uskollisia kantriperinnölle
ja he soittivat Cliffie Stonen yhtyeessä lukuisten länsirannikon
kantrilegendojen levyillä ja Hometown Jamboree show’ssa. Kun herroille annettiin vapaus levyttää omia
instrumentaaleja, he rikkoivat musiikillisia raja-aitoja ja heidän muusikissaan
kantri löi kättä bebopin kanssa. Django oli taas Jimmy Bryantin esikuva, jonka
tyyliin hän sähköisti ja muokkasi omanlaisekseen.
Speedyn ja Jimmyn
yhteinen taival kesti vain kuutisen vuotta. Kaksi nuorta Etelän siirtolaista
tapasi 40-luvun lopulla Los Angelesin hämärillä musiikkiklubeilla. Miehet ihastuivat
toistensa tyyleistä ja alkoivat soittaa yhdessä. Legenda oli jo melkein
kirjoitettu, kun he saivat kiinnityksen länsirannikon johtavaan
kantriorkesteriin. Westin ja Bryantin leipätyö 1950-luvun alkupuoliskolla
olikin soittaa Cliffie Stonen yhtyeessä niin studiossa kuin Hometown
Jamboreessa. Yhtye oli käytännössä myös Capitolin studio-yhtye. Levy-yhtiö myös
antoi duon levyttää lukuisia omia soololevyjään pienen orkesterin säestämänä.
Mitään suuria hittejä nämä instrumentaalit eivät olleet mutta niin hyvin ne
myivät, että he levyttivät vuosina 1950-56 yli 60 instrumentaalia. Näistä
Bear Familyn uuteen kokolemaan "Bustin’ Thru – Flippin’ The Lid" on valittu kolmasosa. Mukaan on lisätty myös Bryantin
soolosingle 40-luvun lopulta ja Westin Havaiji sooloja duon hajottua 1956 sekä
muutamia Westin ja Bryantin säestämiä laulettuja kappaleita.
Bryantin ja Westin duon
tyyli on pullollaan atomiajan edistysuskoa aikana jolloin TV, suihkukone ja
atomipommi olivat kaikki uusia ja samalla pelottavia mutta kiihottavia. Heidän
musiikissa paistoi myös Etelä-Kalifornian easyliving asenne. Steelin ja kitaran
välinen vuoropuhelu oli tyypillistä western swingille ja esimerkiksi Bob
Willsin orkesterin kitaristi Eldon Shamblinin ja steelkitaristi Leon McAuliffen
soitto on klassinen esimerkki tuplakitarasta. Bryant ja West kehittelivät
tämän vuoropuhelun kuitenkin aivan uudelle ulottuvuudella ja sitä kautta he esittelivät
länsirannikon yleisölle 50-luvun alussa uuden musiikkisuunnan kantrijazzin,
joka tukeutui tiettyihin kantrin kuvioihin mutta oli valmis rikkomaan sääntöjä villissä
improvisoinnissaan.
Duon legendan kruunaa
heidän instrumenttinsa ja erityisesti taito, jolla he niitä soittivat. West
tilasi Paul A. Bigsbyltä uudenlaisen kolmikaulaisen pedal-steelkitaran, jota
Deke Dickerson pitää yhtenä ensimmäisistä jos ei ensimmäisenä modernina pedal
steelinä. West myös käytti poljinta
omalla innovatiivisella tavalla muuttamaan viritystä kesken kappaleen tai
soolon. Pedalsteelin soittaminen on keskittymistä vaativaa ja edellyttää absoluuttista
musiikkikorvaa. Siksi useimmat soittajat vain istuvat tarkkaavaisena
instrumenttinsa takana, mutta West oli hyvin fyysinen soittaja. Westin soittotyyliä on kuvattu futuristiseksi ja huimaavaksi mutta samalla
harkituksi sointujen ilotulitukseksi.
Bryantkin lähestyi ensi
Bigsbyä, mutta kun ei saanut tältä kitaraa, kääntyi tämän kilpailijan Leo
Fenderin puoleen. Bryant sai itselleen
ensimmäisiä kappaleita Fenderin suunnittelemasta uudesta musiikkityömiehen
kitarasta, jota kutsuttiin ensin Esquireksi ja pian Broadcasteriksi ja sitten
lopulta vuodesta 1951 Telecasteriksi. Bryantin nopean ja sähköisen
django-tyylin kopioiminen ei ole monelta kitaristilta onnistunut. Bryantin
taito on sitäkin ihmeellisempi, että hän soitti lapsena viuluna ja siirtyi
kitaraan vasta myöhäisinä teinivuosina. Bryantia soittoa on
taas kuin ryöpsähdys puhtaita nuotteja ja nokkelia yhdistelmiä, joka sulautuu
portaattomaksi liu’uksi ja edistyneiksi harmoniseksi ideoiksi.
Bryantin ja Westin musiikkia ei voi täydellisesti kuvailla vaan se täytyy
itse kuulla. Bryantin ja Westin musiikin vetovoima ja tuoreus ei ole
himmentynyt yhtään vuosikymmenten saatossa. Uskomaton ja ainutlaatuinen duo.
Kommentit