LÄNSIRANNIKON ROKKAAVA SWING EDDIE CLETROSTA BIG SANDYYN

Jos Kevin Coffeyn teksteihin on uskomista - ja miksei olisi – niin Cletro oli 40-luvun lopulla ja 50-luvun alussa arvostettu kitaristi Etelä-Kaliforniassa ja hänen Roundup Boys yhtyeelle riitti vientiä. Suosio ei kuitenkaan ollut niin laajaa, että Cletro olisi saanut levytyssopimuksen Kaliforniaa hallinneen Capitolin kanssa, vaan Cletro päätyi levyttämään pienemmälle Lariat-merkille. Tosin levymyynti ei vielä 50-luvun alussa tuottanut artisteille todellisia tuloja vaan korkeintaan toimi markkinointina tärkeimpään tulonlähteeseen live-esiintymisiin. Cletron ja poikien Lariat-singlet ovat pääosin pienyhtye western swingiä mutta välillä on mukana yrityksiä laajemman yleisön kosiskelusta humppailulla ja valsseilla. Tähän aika popahtavaan taustaan nähden viimeinen Cletron ja Roundup poikien Lariat-single ”First Class Second Hand Woman/Flying Saucer Boogie” syksyltä 1952 on varsinainen kummajainen. B-puolen lentävien lautasten hyökkäys heijastaa hienosti 50-luvun tieteisinnostusta, mutta A-puolen teema on tämän päivän katsonnasta aika outo. Cletro kehuskelee, miten kannattaa ottaa ’käytetty nainen’ (second hand woman), koska tämä tietää, miten miestä kohdella. En osaa tulkita tätä muutoin kuin, että naisilta kaikki irtosuhteet oli kielletty ja suhteen kariutuminen merkitsi naiselle vähintään kevytkenkäiseksi mutta käytännössä ’käytetyksi’ leimautumista. Näin Cletron viesti on jopa vapaamielinen vaikka toki konservatiivinen.
Olennaisempaa on kuitenkin, miten Cletron musiikki oli sähköistynyt ja terävöitynyt: tuloksena on rokkaava swingiä tai swingaavaa rokkia. Ero aikaisempiin levytyksiin on kuin yöllä ja päivällä. Vaikka western swing on edelleen pohjalla, single henkii uutta aikakautta samalla tavoin kuin samanaikaisesti itärannikolla Bill Haley & Comets. Erona Haleyn kanssa on kuitenkin selkeämpi swingin svengin säilyminen mukana. Haley taas korosti rytmiä ja kontrabasso hallitsi ralleja. Cletron svengin kuningas on ilman muuta steel, joka on samalla aggressiivinen mutta myös jazz-henkinen. Uusi atomiajan kokeellisten steel-soittajien sukupolvi oli astumassa esiin Speedy Westin johdolla juuri Kaliforniassa, jossa musiikki salli suurempia vapauksia kuin kontrolloidumman hillbillyn piirissä Etelässä. Roundup Boysien steelisti oli Tommy Sargent.

Kuinka paljon Kaliforniassa oikein tehtiin näitä rokkaavia swingejä tai swingaavia rokkeja 50-luvun alussa? Eli oliko Cletro poikkeus ja edelläkävijä vai sopeutuja. Kuunneltuaan miehen koko tuotannon, joka todella vaihtelee valssista jodlauksiin, olisin valmis sanomaan, että Cletro soitti sitä, mitä oletti yleisönsä haluavan. Asia vaatii kuitenkin tarkastusta ja se onnistuu parhaiten Kalifornialaisten merkkien tuotoksia sisältävien kokoelmien avulla. Kaliforniaa hallitsi Capitol, joka oli kasvanut indie-merkistä yhdeksi mahtimerkiksi. Kalifornian scenen tuotoksia haravoidessa olennaista ei ole muusikon alkuperä vaan levytyspaikka. Sopivia kokoelmia löytyy hyllystäni joitain, mutta jos levytysten takarajaksi asetetaan jälleen vuosi 1955, niin toisaalta esimerkiksi That’ll Flat Git It-sarja ei kurkota kovinkaan kauas 50-luvun alkupuolelle ja toisaalta Properin-boksit ovat vasta nyt ehtimässä paremmin 50-luvun puolenvälin tuotoksiin.
Ensimmäinen mieleen tuleva kokoelma on Properin boksi Swinging Hollywood Hillbilly Cowboys, joka nimenomaan esittelee länsirannikon valkoista musiikkia koko kirjossaan. 114 kappaleen joukosta löytyy rokkaavaa materiaalia mutta ei mitenkään ylettömästi: Cliffie Stonen He’s a Real Gone Okie vuodelta -47, Merrill E. Mooren House of Blue Lights -53, Roy Hogsedin She’s a Mean Mean Woman -51, Bob Wills & Plybousien Bottle Baby Boogie -52, Hank Penny & Jaye P. Morganin Fan It -52, Betsy Gayn Hound Dog -53, George Stognerin Hard Rod Race -53 ja Jimmy Bryantin Jelly Beans Daddy -49. Osittain tuttuja nimiä ja muutama tuntematon. Kaikissa nimetyissä on korostunut svengi ja villimpi ote, joka erottaa ne valtavirrasta, joka toki sekin länsirannikolla swingasi ja svengasi. Kaikkia ei nyt ihan suoraan voi kutsua esi-rock’n’rolliksi mutta niissä on korostunut rytmi, soolot terävämpiä kuin ennen ja usein yhtye on perinteistä western swing yhtyettä suppeampi.
Aloitetaan lähempi tarkastelu Betsy Gayn Hound Dogista. Big Mama Thorntonin kappale oli yllättävän suosittu valkoisella puolella eikä Gay muille valkoisille versioille kalpene. Yllättävän raaka flirttailu rhythm&bluesin kanssa. Betsystä ei muita tietoja ole saatavilla, että kierteli samoissa pakettikiertueissa länsirannikolla kuin Merle Travis, Jimmy Widener ja Johnny Bond. Valkoisia Hound Dog versioita ennen Elvistä taitaa olla ainakin viisi – Gay, Billy Starr, Tommy Duncan, Freddie Bell ja Eddie Hazlewood. Toimiva biisi.
Valkoisten kiinnostus race-musiikista näyttää olleen uusi juttu myös Kaliforniassa. Omalla tavallaan mielenkiintoista on, että vaikka western swing sulatti paljon erilaisia aineksia itseensä sitten 1930-luvun ja blues ei ollut koskaan vieras western swing yhtyeille niin western swingin ja modernimman jump bluesin välillä ei ollut suoranaista vuorovaikutusta. Ainoita poikkeuksia on Shuffle Town: Western Swing on King 1946-50 (Westside) CDltä löytyvät Jimmy Wyble & his Rifftettelle nimiselle yhtyeelle kirjatut palat. Nimen takaa löytyy joukko länsirannikon western swing muusikoita, jotka Kingin pomon Syd Nathanin toiveesta soittivat jonkinlaista western swingin ja jump bluesin fuusiota. Tulos on herkullinen mutta oli edellä aikaansa eikä session tuotoksia koskaan julkaistu.

Vanhemman kaartiin western swing muusikot kuten Spade Cooley tai Bob Wills kyllä jatkoivat musiikillisia kokeilujaan 50-luvun alkuun tultaessa, mutta harvemmin he omaksuivat uudempaa yksinkertaisempaa beatiä. Siksi Willsin Bottle Baby Boogie vuodelta 1952 onkin aikamoinen poikkeus. Kappale on rokkaava boogie, joka muistuttaa rytmiltään aika paljon jopa Bill Haleyn tuotoksia. Kaikuna solistilla vastaava mieskööri oli sekin tyypillisempää mustalle musiikille kuin western swingille. Menopalan takana on Bobin nuorin veli Billy Jack Wills, joka toimi solistina omassa sävellyksessään. Samaa reseptiä oli kokeiltu jo kaksi vuotta aiemmin, jolloin Willsin orkesteri purkitti niinikään Billy Jackin kappaleen Rock-A-Bye Baby Blues, jonka rytmi on yksinkertaisempi ja päällekäyvempi kuin Playboysien yleinen soundi tuohon aikaan. Billy Jackilla oli myös oma orkesteri, joka piti kotipaikkanaan Sacramentoa Kaliforniassa. Niin kuin muidenkin Bob Willsin veljesten – Johnnie Lee Willsin ja Luke Willsin – yhtyeet niin myös Billy Jackin kuului Bobin organisaatioon ja ne toimivat jonkinlaisina alueellisina bändeinä ja toisaalta tarjosivat Playboyseille muusikkoreservin. Tästä huolimatta veljesten yhtyeet eivät olleet kopioita ison veljen soundista vaan erityisesti Johnnie Leen ja Billy Jackin tuotokset olivat hyvinkin omaleimaisia. Rich Kienzle kuvaa Billy Jack Willsin musiikkia seuraavasti: “…from 1950 to late 1954, he led one of the most progressive and electrifying western swing bands of the period, anywhere. Though small in size, it reflected a brash, crackling excitement, shot through with sophisticated ensemble work and searing solos, often flavored with bebop, the modern jazz style that few western swing outfits of the era dared mess with. Billy Jack and company could outrock Bill Haley or any other proto-rockabilly outfit with ease.”
Billy Jack Wills ei orkestereineen turhan monta julkaisua julkaisut ja niidenkin harvojen löytäminen on työn ja tuskan takana. Varhaisimmat levytykset – 2 singleä - vuodelta 1951 julkaistiin 4-Star merkillä. Kuulemani esimerkki Roped and Tied on raju rytistys (Stompin' singers & western swingers, Proper-box). Billy laulaa kuin kunnon shouter. Tämä on melkein jump bluesia mutta western swing instrumentaalein mm. steel saksofonin tilalla. Vuonna 1955 Billy Jack levytti MGMlle kaksi singleä, joiden A-puolet There’s Good Rockin’ Toningt ja All she wants to do is rock olivat kopioita Wynonie Harrisilta (That’ll Flat vol. 7). Toki Good Rockin’ Tonight on Roy Brownin biisi ja Elviskin sen levytti ehti levyttää neljä kuukautta aiemmin, mutta kuitenkin kyllä nämä ovat Harrisin innoittamia ja epäilen, oliko Billy Elviksen versiota kuullutkaan. Molemmat kappaleet jatkavat samalla jump bluesin ja western swingin yhdistämisellä. Näitä voisi verrata hyvinkin Haleyn varhaisiin r&b covereihin (Rocket 88, Rock the Joint) mutta Billy Jack on sovituksellisesti paljon lähempänä originaaleja kuin Haley eikä siten kannata puhua vielä rock’n’rollista. Harrisin -48 julkaistu Good Rockin’ Tonight aloitti jonkinlaisen rock-biisin aallon jump bluesin puolella – siis rock juuri tyyliin All she wants to do is rock, Rock Mr. Blues, Rockin’ at Midnight ja Rock the joint, mutta on hieman yllättävää, että Billy Jack seurasi tätä boomia ja tätä varhaista rock-villitystä seitsemän vuotta myöhemmin. Sen verran laadukasta ja omintakeista musiikki on, että Billyn tuotanto ansaitsisi ehdottomasti kunnon julkaisun. 50-luvun alun radio-transcription levytyksiä on Billy Jackilta julkaistu parikin CDtä (Joaquin) mutta noissa jump blues orientaatio ei korostu yhtä selkeästi ja suurin osa biiseistä on joko instrumentaaleja tai popahtavamman Tiny Mooren laulamia.

Stone oli todellinen musiikin monitoimimies LA:n seudulla. Hän pyöritti suosittua TV-showta Hometown Jamboreta vuodesta 1949 vuoteen 1959, toimi Capitolin kykyjen etsijänä, johti omaa yhteyttä, jossa soitti bassoa ja toimi managerini Tennessee Ernie Fordille. Fordin musiikkiin kannattaa tutustua paremmin. Fordin tähti nousi nopeasti sitten ensilevytyksen 1949 mutta todelliseen supertähteyteen hän ponnisti 1956 hitillään Sixteen Tons. Tässä välissä purkitettu musiikki on hyvinkin svengaavaa ja rytmikästä vaikka hymyilevästä viiksiniekastamme ei ehkä kannata tehdä rockin esitaistelijaa, mutta halusi Ford sitä tai ei hänet voi sijoittaa rockin historiaan, Hyvä ja edullinen tapa Fordin varhaistuotantoon tutustumiseen on Properin kokoelma Rock City Boogie, jossa on 30 kappaletta vuosilta 1949-53. Taustalla häärii kaikissa sessioissa Cliffie Stonen yhtye, jossa soitti ennen kaikkea steelvelho Speedy West mutta myös liuta taitavia kitaristeja Jimmy Bryant, Eddie Kirk ja aika-ajoin Merle Travis.
Shot-gun boogie vuodelta 1950 on Fordin todellinen klassikko, joka aloitti varsinaisesti hänen boogie-kautensa. Biisissä tiivistyy Fordin varhaiskauden tyyli: voimakas boogie-beat ja swingin svengi. Vielä vuotta aiemmin levytetty Smokey mountain boogie on aika tyypillinen hillbilly boogie mutta Shot-gun boogiessa Ford ja Stonen yhtye näyttävät löytäneen aivan uuden vaihteen ja kaasuttivat uusiin sfääreihin kohti omaa hillbilly boogie swingiään. Ford oli vahva ja selkeä laulaja joskin vauhti paloissa hieman ilmeetön ja omimmillaan pop-paloissa. Fordin rinnalla yhtyeellä on suuri merkitys lennokkaan svengin loihdinnassa: erityisesti Westin steel oli SE instrumentti vaikka jossain boogie-paloissa piano saakin paljon tilaa mutta svengin koossapitävä liima on Stonen voimakas basso. Yhtyeen soundi oli samalla innovatiivinen ja perinteinen ja se henki uutta atomiajan beatia mutta kalifornialaisella letkeydellä. Ei Fordin koko varhaistuotanto rokkaa vaan välillä ollaan varsin popahtavilla länkkärilinjoilla, mutta kun tahtia tiivistettiin oli tuloksena todellista kerta toisensa jälkeen esi-rock’n’rollia Kalifornian malliin: Tailor made woman, You’re my sugar, Rock city boogie, Kissin’ bug boogie, Blackberry boogie, Catfish boogie ja I don’t know. Siinä vaiheessa kun Elvis tai Bill Haley todella murtautuivat kansalliseen tietoisuuteen, Ford oli luopumassa kokonaan boogie-linjastaan ja orientoitumassa yhä enemmän unohdetun keskiluokan viihdyttäjäksi. Oma valtakunnallinen TV-show toi hänet koteihin turvallisena vaihtoehtona nuorisoa villitsevälle rockille ainakin monen vanhemman mielestä, mutta Tennessee Ernie Fordilla on paikkansa myös rockin synnyssä eikä niin mitätön.

Olen entistä vakuuttuneempi, että länsirannikko seurasi omalla tyylillään valkoisen ja musta musiikin fuusioitumista rock’n’rolliksi. Tämä ei sinänsä ole ihme, koska perinteisesti Yhdysvallat on jaettu kolmeen musiikkialueeseen tai laajemminkin kulttuuripiiriin: southeast (pääosin Etelä), mid-west (Keski-Länsi) and southwest (Teksas, Oklahoma ja Kalifornia). Vanhan Etelän musiikki oli konservatiivista ja kontrolloitua hillbillyä ála Carter Family. Etelä oli uskonnollista seutua, jossa viina oli perisynnin symboli ja tanssi kielletty sen rinnalla, ja siten erityisesti valkoisen musiikin foorumit olivat hillittyjä konserttisaleja, kouluja ja Grand Old Opryn tapaisia perinnelinnakkeita. Southwest oli monin osin Etelän vastakohta. Se oli selvemmin elävä eri ryhmien kohtaus- ja sekoituspaikka. Täällä ei ollut samanlaisia uskonnollisia pidäkkeitä ja alueella kehittyi elävä tanssilava perinne. Väki suuntasi viikonloppuisiin tanssihalleihin tai kapakoihin juomaan ja tanssimaan elävän musiikin tahdissa. Southwestin tanssihalleja hallitsivat western swing yhtyeet. 50-luvulle tultaessa tiukka jako alkoi murtua kun synnillinen honky tonk musiikki sai jalansijaa Etelässä. Silti ero säilyi musiikkiperinteessä ja musiikkivaikutteita yhdisteltiin eri tavoin Etelässä kuin Lännessä. Tennesseen kaupungeissa ja puuvillapelloilla kättä löivät blues ja hillbilly kuin länsirannikolla jump blues ja western swing. Etelän soundi oli rosoista ja aggressiivista, kun länsirannikko svengasi ja suosi kokeellisempaa modernia soundia.
Länsirannikon rokkaava swing näyttää nopeasti väistyvän rock’n’rollin valtavirran myötä. Vaikka Bob Wills lauloikin vuonna 1956 Decca singlellään “I have been rockin’ rollin’ for a long time and still want to rock’n’roll” (That’ll Flat vol. 9) ei viesti ollut enää vakuuttava. Kukaan edellä mainituista artisteista ei onnistunut eikä paljon edes yrittänyt saada jalansijaa rock’n’roll markkinoilta. Billy Jack Wills ja Merrill Moore käytännössä lopettivat uransa ja Ernie Ford löysi maineen konservatiivisemmilta laitumilta. Yksi syy oli, että suurin osa edellä mainituista muusikoita oli 50-luvun puolivälissä kolmíkymppisiä ja tunsivat uuden nuorisokulttuuriksi leimatun musiikin vieraaksi itselleen. Toisaalta länsirannikon jatsahtava svengi ei oikein istunut uuteen Elvis vetoiseen rock-muottiin.
Ihan jälkiä jättämättä ei länsirannikon rokkaava swing varmastikaan väistynyt. Suurimmat vaikutukset heijastuivat varmasti kuitenkin kantrin puolella, jossa Kalifornia säilyi pitkään Nashvillen-pehmosoundin vastaisena linnakkeena. Parhaiten kuitenkin Kalifornian 50-luvun alun musiikin henkinen perintö kuuluu uuden polven kalifornialaisten rockabilly-artistien musiikissa. Kaiken parhaiten henkisen perinnön on omaksunut mielestäni Big Sandy & Fly-Rite Boys, jonka musiikki ammentaa samoista lähteistä – western swing, kantrijazz, hillbilly, jump blues jne. – ja joka levy levyn jälkeen on pystynyt uudistamaan keitostaan. Eddie Cletron Flying Saucer Boogie ja Big Sandyn uusin Turntable Matinee edustavat siten samaa Kalifornian auringon paahtamaa musiikillista jatkumoa.
Kommentit