Chuck Berry: Rich and Diverse Musical Heritage of Lonely Wolf of Rock & Roll
Tämä arvio Bear Fanilyn Chuck Berry boksista Rock and Roll Music. Any Old Way You Choose it on alunperin julkaistu Big Beatin numerossa 2/15. Berry on nyt poissa mutta hänen massiivinen musiikillinen perintönsä on ja pysyy rock & rollin kulmakivenä.
Chuck Berryn rooli rock & roll -musiikin ikonina ja ehkä
kaikkein klassisempien rock-klassikkojen säveltäjänä on kiistaton. Silti
minusta tuntuu, että viimeisten vuosikymmenten aikana Berryn suuruus ja
musiikillinen kekseliäisyys on unohdettu. 1950-luvun tähdistä Berry löysi
paikkansa ja arvostuksen parhaiten 1960-luvun brittibändien invaasion keskellä.
Maihinnousseista yhtyeistä etenkin Beatles ja Rolling Stones osoittivat
avoimesti kunnioitustaan Berrylle. 1970-luvulla Berryn riffit olivat varmasti
kaikkien pub-rock bändien vakiohjelmistoa. Suomessakin Hurriganesin velka
Berrylle on kiistaton. Viime vuosikymmenten roots-pohjainen rock & roll on
katsonut syvemmälle menneisyyteen ja toisaalta monipuolisemmin ammentanut
1950-luvun rock & rollista. Samalla Berryn klassikot ovat menettäneet
roolinsa innoituksen lähteenä. Ehkäpä nyt 2010-luvulla on juuri oikea hetki
kaivaa Chuck Berryn tuotanto jälleen esille. Mutta noiden kaikkien tuntemien
klassikoiden sijaan valokeilaan tulisi nostaa entistä monipuolisempi Berry,
joka ammensi vaikutteitaan yllättävän monesta mustan musiikin lähteestä ja joka
pystyi luovasti päivittämään soundiaan ja vastaamaan trendien muutokseen. Hyvin
koostettu peruskokoelma Berryn tuotannosta antaa vain valjun ja turhan
yksipuolisen kuvan miehen musiikillisista kyvyistä ja luovuudesta.
Selviämisen mestari
Berryn tarina on vertaansa vailla oleva tarina nousuista ja
laskuista. Ennen kaikkea esiin nousee Berryn kyky selviytyä musiikkibisneksen
muutoksissa ja sen raadollisissa trendeissä mutta myös henkilökohtaisista
kriiseistä. Berry ei ole vain 1950-luvun lapsi, vaan hän onnistui murtautumaan listoille
myös 1960- ja 1970-luvuilla.
Miehen suurin hitti ja ainoa ykkösnoteeraus Amerikassa on
hieman yllättäen vuoden 1972 ”My Ding-A-Ling”. Berry levytti (toistaiseksi)
viimeisen studiolevynsä jo vuonna 1979, mutta hän on jatkanut sitkeästi
esiintymistä ja kiertämistä, vaikka mittarissa alkaa olla jo kohta
yhdeksänkymmentä. Lukuisat keikat ovatkin olleet 1950-luvulta lähtien Berryn
tärkein tulonlähde, vaikka pakostakin satojen yhtyeiden kopioimien Berryn
klassikoiden rojalteista on täytynyt kertyä vuosien saatossa merkittävä summa
niistäkin.
Yksi ja ehkäpä tärkein syy Berryn maineen rapautumiseen ovat
olleet paradoksaalisesti viime vuosikymmenten aikana juuri hänen show’nsa.
Mukana on paljon loistavia esiintymisiä ja itse muistan erityisesti herran
loistavan esiintymisen Helsingin jäähallissa kesällä 1997 vaisun Jerry Leen ja
turhaan itseröyhistelyyn sortuneen Little Richardin jälkeen. Silti konserttien
laatu on ollut turhan vaihteleva. Syynä ei ole ollut viime vuosia lukuun
ottamatta niinkään Berryn soittotaidot vaan liikemies Berryn asettamat tiukat
raamit keikoille.
Tiukka liikemies
Berry on ollut koko uransa yhtä paljon niin muusikko ja
rokkari kuin bisnesmieskin. Hän ei antautunut levymogulien ja managereiden
vietäväksi, vaan otti ohjat omiin käsiinsä jo 1950-luvun puolivälissä. Berry ei
antanut levy-yhtiön pomojen kirjoittaa nimeään kappaleidensa säveltäjäksi niin
kuin muut. Berry hoiti myös managerointinsa ja keikkajärjestelynsä itse. Hän
oli yksinäinen susi, joka aina epäili muiden vetävän välistä.
Kun Berry joutui toistamiseen vankilaan kolmeksi vuodeksi
vuonna 1961, hän opiskeli kiven sisällä liiketaloutta. Kääntöpuolena oli, ettei
hän oikein luottanut edes kanssamuusikoihinsa. Mies jopa irtisanoi oman
keikkayhtyeensä (Johnnie Johnson piano ja Ebby Hardy rummut) jo vuonna 1956.
Berryn mukaan pojat joivat liikaa kiertueella, mutta toisaalta valinta oli
lopulta taloudellinen.
Johnson jatkoi kuitenkin uskollisesti Berryn kanssa
yhteistyötä studiossa seuraavat vuosikymmenet, mutta keikalla Berry turvautui
aina paikalliseen yhtyeeseen. Tarjonta tietenkin vaihteli ja kun Berryn tapana
ei ollut tarjota keikkasettiä tai harjoituttaa bändiä etukäteen, lopputulosta
oli vaikea arvata. Studiossa Berryn
kanssa soittivat kuitenkin aina todelliset ammattilaiset.
Yksinäisen suden pehmeä puoli
Kiertäminen yksin vuosikymmenestä toiseen on täytynyt olla
kuluttavaa ja rankkaa mutta samalla se kertoo eristäytyneestä yksinäisestä
sudesta, jonka sosiaaliset taidot eivät olleet aina parhaimmat. Berry epäili
kaikkia eikä suostunut avaamaan kitaralaatikkoaan ennen kuin keikkarahat oli
käteisenä maksettu.
Kanssamuusikoiden tarinoista piirtyy kuva pidättäytyvästä ja
joskus hieman tylystäkin artistista, jonka tiukan ammattilainen bisnesasenne
yllätti brittimuusikot 1960-luvulla. Toisaalta boksin kahteen kirjaan kerätyt
kuvat valottavat Berryn inhimillisimpiä puolia.
Chuckin sedän Harry Davisin kuvat ennen ”Maybellenen” läpimurtoa vuonna 1955
ovat todellista harvinaista herkkua. Noissa yhtye on vielä Johnnie Johnsonin
eikä Berryn. Yhtyeellä ja yleisöllä näyttää olleen hauskaa. Berry soitti
välillä saksofoniakin ja yhdessä kuvassa Johnsson ja Berry ovat vaihtaneet
instrumentteja. Berry ei tuolloin ollut vielä maneeriensa vanki.
Lukuisat kuvat 1960-luvun kiertueilta kertovat nekin paljon.
Berry oli erittäin tarkka pukeutumisestaan ja armottoman tyylitietoinen. Tuo
varmasti auttoi 1960-luvun puolivälissä jo nelikymppistä Berryä säilyttämään
nuorekkaan imagonsa. Ja kyllä keikkakuvista aistii edelleen myös tietyn
itsevarmuuden ja luontevuuden, joka Berryllä lavalla oli.
Boksilla on mukana Berryn koko studiotuotannon ohella myös
monia studiolevytyksiä, joiden kautta voi tarkastella miehen lavakuntoa 1950-luvun
lopulta 1970-luvun alkuun. En tiedä olisiko noita kaikkia tarvinnut mukaan
ottaa, koska Berryllä oli jo varhain tapana koota aika samoja klassisia
kappaleita keikkasettiinsä. Mielenkiintoisin live-levytyksistä onkin vuoden 1967
konsertti Fillmore Auditoriumissa San Franciscossa, koska kerrankin Berry ei
soita vain ja ainoastaan klassikkojaan, vaan monia yllättäviäkin
blues-kappaleita.
Blues-vaikutteet esiin
BF:n boksi avaa ainakin itselleni uudella tavalla Berryn
lukuisat musiikilliset vaikutteet. Berry tunsi ja ammensi vahvasti varsinkin
1940-luvun (rhythm &) bluesista. Jo ensimmäisistä levytyksistä lähtien
Berryn velka länsirannikon coolille pianobluesille a’ la Charles Brown ja
Johnny Moore on täysin selvä. Samaan joukkoon voidaan liittää vielä mieltymys
varhaiseen Nat King Coleen. Berry sekä levytti kaikkien näiden herrojen
kappaleita että sävelsi omia kappaleitaan heidän tyyliinsä koko levytysuransa
ajan. Klassikko ”Wee Wee Hours” on tästä hyvä, mutta ei missään mielessä ainoa
esimerkki.
Kitaristina Berry ihaili Benny Goodmanin kitaristina
ansioitunutta Charlie Christiania, vaikka levyttikin Christianin kappaleen
vasta vuonna 1967. Samoin hänen velkansa toisella modernin sähkökitaran
bluesmestarille T-Bone Walkerille on selviö. Klassinen Berryn kitarariffi on
eniten velkaa Louis Jordanin kitaristille Carl Hoganille, jonka riffeistä hän
ammensi kehittäessään omaa klassista rock-riffiään. Berry ammensi paljon myös
Jordanin huumorista.
Vaikka Berryä ei aina ole tunnustettu
bluesmuusikkona, niin Muddy Waters ja Elmore James lukeutuivat Berryn
suosikkiartistien joukkoon. Molempien kappaleita Berry myös levytti varsinkin
1960-luvun sessioissa, mutta aivan kaikki versiot eivät olleet täysin
vakuuttavia.
Vaikka Berryn kohdalla usein puhutaan kantrivaikutteista, on
niitä kyllä musiikissa hankalampi tunnistaa. Berry soitti varsinkin
1950-luvulla bluesia usein siloteltuna ja valkoiselle yleisölle sovitettuna, ja
se osaltaan antoi mielikuvan kantrivaikutteista. Berry ei kuitenkaan montaa
kantrikappaletta uransa aikana levyttänyt ja bluesvaikutteet olivat
1960-luvulla entistä vahvemmat, kun musiikkia ei yleisöä kosiskellakseen
tarvinnut enää ”valkaista”.
Musiikillisesti Berryn boksi tarjoaa varmasti lähes kaikille
jotain uutta ja ennenkuulumatonta, vaikka mukana ei ole varsinaisesti ennen julkaisemattomia
kappaleita. Ensimmäisestä Chess-sessiosta toukokuussa 1955 aina vuoteen 1958
Berry levytti aika säästeliäästi ja suurin osa noiden sessioiden tuotoksista
onkin julkaistu useilla kokoelmilla. Mielenkiintoisinta boksilla onkin Berryn
1960-luvun laaja ja osin unohdettu tuotanto. Itse nostaisin esille kolme eri kautta:
vuosien 1959 ja 1960 sessiot, vankilasta paluun jälkeiset levytykset vuonna
1964 ja Memphisin sessiot vuodelta 1967.
Mausteeksi doowoppia
Koko 1950-luvun Chessin studiossa Berryn orkesteria johti
Willie Dixon kontrabassonvarressa. Useimmiten orkesteri oli kokoonpanoltaan
riisuttu. Berryn kitara, Dixonin basso, Johnsonin piano ja rummut. Klassinen
rock & roll luotiin Chicagon studiossa perusblueskokoonpanolla.
Helmikuussa 1959 Berry levytti ensi kerran saksofonin ja
lauluyhtyeen kanssa. Taustalauluyhtye ei ollut mikä tahansa studiokokoonpano,
vaan yksi Chessin kuuluisimmasta lauluyhteistä eli Moonglows vahvistettuna
yhdellä kaikkien aikojen kovimmalla naislaulajalla Etta Jamesilla.
Jälkimmäisellä oli vielä sopimus voimassa Modernin kanssa. Session tuotoksia
olivat klassikot ”Almost Grown”, ”Back in the USA” ja ”Do You Love Me”.
Puoli vuotta myöhemmin, heinäkuussa 1959, Berryn sessioita
alusta lähtien akustisella bassollaan johtanut Willie Dixon astui syrjään. Muutos
kontrabassosta sähköbassoon ei ollut ainoa, vaan samalla Berry päivitti
soundiaan sopivammaksi ajan soundiin. Moonglowsin korvasi Ecuadors, jossa oli
mukana samoja laulajia kuin Moonglowsissa. Myös Etta James oli edelleen mukana.
Berry pyrki yhdistelemään Coastersin soundia ja Jackie Wilsonin menestystä
omaan rocksoundiinsa, mutta tuoden avoimesti sellaisissa kappaleissa kuin
”Childhood Sweetheart” esille myös velkansa Elmore Jamesille. Tällä kertaa ei
yhdentoista kappaleen megasessiosta noussut yhtään hittiä, mutta Berryn svengi
oli enemmän kuin kohdillaan. Session instrumentaaleissa kuten ”One O’Clock
Jump” vaihdettiin taas yllättäen kevyen swingaavaan rock & rolliin.
Toisaalta esimerkiksi ”Say You’ll Be Mine” ja ”Let Me Sleep Woman” ovat aivan
tyylipuhtaita doowop-kappaleita.
Lauluyhtye seurasi Berryä vielä kahdessa vuoden 1960
sessiossa ennen kuin tämä vaihe oli ohi Berryn musiikillisessa kehityksessä.
Suuria hittejä ei näistäkään syntynyt, mutta todella vetäviä rhythm & blues
-paloja kuten Doctor Claytonin alun perin vuonna 1941 levyttämä ”I Got To Find
My Baby”, Tampa Redin vuoden 1940 ”Don’t You Lie To Me” tai Big Maceo
Merriweatherin vuoden 1941 hitti ”Worried Life Blues”. Vuosi 1960 päättyi
kahteen instrumentaaliin, ”Mad Lad” ja ”Surfin’ Steel”, joissa Berry vaihtaa
kitaransa pedal steeliin eikä herra todellakaan ole huono tuonkaan
kielisoittimen ääressä.
Häkistä takaisin lavalle
Vuoden 1961 sessioihin Berryn henkilökohtaiset ongelmat
heijastuivat intensiteetin laskuna. Tuntui, että Berry oli menettämässä pelin.
Kolmen vuoden linnatuomio ja sen tuoma katkeruus olisi lannistanut monen, mutta
ei Berryä. Berry palasi pitkältä ”lomaltaan” lokakuussa 1963 suoraan
esiintymään ja heti tammikuussa 1964 mies marssi studioon.
Musiikkimaailma oli radikaalisti muuttunut Berryn kolmen
linnavuoden aikana ja kaikki vanhat rokkarit olivat väistyneet britti-invaasion
myötä. Berry ei kuitenkaan luovuttanut, vaan hän oli täynnä energiaa ja ennen
kaikkea uusia ideoita ja lauluja. Kolmessa sessiossa, tammi-, helmi- ja
maaliskuussa 1964, hän ikuisti neljä kaikkien aikojen klassikkoaan: päivitetty
rockpala ”Nadine (Is It You?)”, New Orleans -henkinen ”You Never Can Tell”,
todellinen musiikillinen road movie ”(The) Promised Land” ja kruisailuklassikko
”No Particular Place To Go”.
Berryn runoilijan sielu sykki uudella tavalla ja kaikkien
kolmen kappaleen lyriikka edusti uudenlaista aikuisempaa tarinankerrontaa.
Kappaleet ovat hengästyttäviä riimitykseltään, mutta samalla äärimmäisen
kekseliäitä ja ajankuvassaan osuvia. Myös ostava yleisö piti kappaleista ja
Berry oli kuin ihmeen kautta takaisin listoilla.
Sessioissa ikuistettiin myös monia uusintajulkaisuilta ennen
uupuneita kappaleita. Yksi mielenkiitoisempia on varmasti Berryn varma ja
omanlaisena tulkinta Ray Pricen klassikosta ”Crazy Arms”, joka erosi muutoin
bluesahtavasta materiaalista. ”Brenda Lee” oli yllättäen rempseä vanhanaikainen
1950-lukulainen rock & roll, mutta ilman Berrylle tyypillistä omien vanhojen
kappaleiden teemojen uusiokäyttöä. ”You Two” on kevyesti jatsahtava balladi.
Herkullinen oli myös ”Liverpool Drive” -instrumentaali, joka nimessään viittaa
varmasti Beatlesiin, mutta itse musiikki kuulostaa enemmän Charlie
Christianilta rock-moodissa.
Loppuvuoden 1964 ja vielä seuravan vuoden sessiotkin ovat
kaikki Berryn uran parhaiten joukossa. Niissä ei enää syntynyt uusia
ikivihreitä klassikkoja, mutta moninaisia bluesahtavia kappaleita ja pari
näppärää rokkia. Materiaalista erottuu yllättäen pari Karibian rytmeissä
keinuvaa kappaletta ”Jamaican Farewell” ja Louis Jordanin ”Run Joe”. Berry
pystyi musiikkivalinnoissaan samaan aikaan olemaan kiinni ajan trendeissä ja
sitten myös kokonaan unohtamaan ne.
Etelän soulin pauloissa
Berry siirtyi yhdentoista Chess-vuoden jälkeen Mercurylle kesällä 1966 palatakseen vielä 1970-luvun
alussa Chessille. Siirto oli taloudellisesti kannattava Berrylle, mutta
yksikään Mercuryn albumeista ei tuonut mukanaan kaupallista menestystä.
Kaikkien kiekkojen musiikillinen laatu ei ole kuitenkaan lainkaan huono.
Maaliskuussa 1967 Berry matkusti ensimmäistä kertaa uransa
aikansa levyttämään Memphisiin. Ajatus tuskin alun perin tuli Berryltä vaan
levy-yhtiöltä. Tarkoitus oli varmasti yrittää jotain uutta ja tuoda Berryn
musiikkia lähemmäs etelän soulin groovia, mutta omalla hillityllä tyylillä.
Studiossa Berry joutui varmasti mukavuusalueensa
ulkopuolella uusien kappaleiden, erilaisten tulkintojen ja vahvemman
soulsykkeen vuoksi. Aivan erinomaisesti Berry kuitenkin selviytyi, vaikka tällä
kertaa hänen kitaransa joutui usein statistin asemaan ja sessiossa kuultiin
myös toista kitaristia. Tuo kitaristi ei ollut kuka tahansa, vaan arvostettu
studiokitaristi Reggie Young. Studio-orkesteri oli muutoinkin tuttu, eli
bassossa kuultiin Tommy Cogbilliä ja koskettimia kilkutteli Bobby Emmons.
Samat soittajat soittivat vuotta myöhemmin Elviksen
taustalla hänen American Sound Studio -sessiossaan. Berryn Memphisin sessio ei
ollut samalla tavoin kotiinpaluu kuin Elviksellä, vaan astuminen uuteen
musiikkikulttuuriin. Samalla lailla se oli askel tuntemattomaan, mutta uutta
alkua se ei Berrylle tuonut niin kuin kävi Elvikselle.
Session tuotokset ovat kuitenkin musiikillisesti erittäin
mielenkiintoisia ja ennen kaikkea nautittavia kuunnella. Ensimmäinen levytetty
kappale oli Nat King Colen ”Ramblin’ Rose”, joka sai kantrahtavan tai
paremminkin kantrisoulahtavan tulkinnan. Berryn omassa balladissa ”I Do Really
Love You” on sielukasta kantrisoulin henkeä. ”Check Me Out” oli Berryn
säveltämä rock & roll -kappale, jossa on hillityn rajua groovia. Berryn
kitarassa on uusia sävyjä, mutta yhteistyö toisen kitaristin Reggien kanssa ei
aivan natsaa. ”Bring Another Drink” on kevyt popahtavakin hassuttelu. Kappaleessa
”Back to Menphis” pistetään kaikki peliin.
Berry ei ollut koskaan käynyt näin lähellä karheaa etelän soulia, mutta
yllättävän hyvin kaikki toimi, vaikka Berryn kitaraa jää kokonaan taka-alalle.
”It Hurts Me Too” on groovin soulahtava blues. Benny Goodmanin ja Lionel
Hamptonin sävellys ja Charlie Chistianin tunnetuksi tekemä ”Flyin’ Home” on
hieman yllättävä valinta, jatsahtava instrumentaali saa groovin ja jopa
rokahtavan kustomoinnin. Saksofoni svengaa mukavasti Berryn kitaran rinnalla.
Lopuksi sessioissa versioitiin uudelleen kaksi vanhaa klassikkoa ”Sweet Little
Rock & Roller” ja ”Oh Baby Doll”. Varsinkin ensimmäisen versio on
alkuperäistä groovimpi foneineen eikä todellakaan ole huono tulkinta.
Berryn Memphisin sessiot eivät ole paljoa huomiota osakseen saaneet,
mutta itselleni ne ovat hieno osoitus Berryn musiikillisesta kyvystä astua
vielä kerran johonkin uuteen ja vapautua omien klassikoiden asettamasta
pakkopaidasta. Kyse oli toki levy-yhtiön tekemästä valinnasta ja Berry palasi
pian vanhoille urille, mutta silti nämä levytykset ansaitsevat tulla uudelleen
löydetyksi.
Mahtava ja monipuolinen paketti
Käsissä on todellinen mahtiboksi. Kokoa kuitenkin boksilla
riittää. Kahden kovakantisen kirjan ohella 16 CD:n kokoelmaan mahtuu Berryn
koko studiotuotannon ohella myös monia studiolevytyksiä. Toinen kirjasista
sisältää Harry Davisin valokuvat ja toinen 250-sivuinen kirja pitää sisällään muun
muassa Bruce Peggin vuosittain etenevän musiikillisen elämänkerran, tarkat
diskografiat ja uskomattoman hienoja kuvia uran varrelta. Berryn pidättyväiseen
imagoon kuuluukin hyvin, että keskitytään vain musiikkiin eikä yksityiselämään,
josta tiedetään yllättävän vähän.
Kaikilla Big Beatin lukijoilla on varmasti jonkinlainen
Berry-kokoelma ja monilla luultavasti useitakin, mutta useimmiten niiltä löytyvät
samat klassiset rock & rollit. Berryn koko tuotannon läpikahlattuani väitän
kuitenkin, että ne antavat vain valjun kuvan Berryn musiikillisista kyvyistä,
hänen musiikkinsa monipuolisuudesta ja hänen vahvoista blues-juuristaan. Berry
on paljon muutakin kuin ”Johnny B. Goodea” ja ”Sweet Little Sixteeniä”. Varsinkaan
1960-luvun levytyksistä valtaosaa ei ole ollut helposti saatavilla. Nyt kasassa
on mahtava aarrearkku kaikille rock & rollin, kitaramusiikin ja bluesin
ystäville!
Kommentit